Nowy plan lekcji
Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2020/2021
W w/w dniach szkoła organizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze.
Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2020/2021
W w/w dniach szkoła organizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze.
Aby uzyskać dostęp do dziennika elektronicznego
należy wykonać następujące czynności:
Administrator systemu przypomina o obowiązku chronienia hasła dostępu do dziennika elektronicznego.
MIĘDZYSZKOLNY UCZNIOWSKI KLUB SPORTOWY
3 Maja 42
44-230 Czerwionka - Leszczyny
Kontakt: tel. 324311466 wew.27 kom. 500274534 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Bank BGŻ BNP PARIBAS 37 2030 0045 1110 0000 0400 0010
Stowarzyszenie założone 7 października 2014 roku.
„WILHELM SZEWCZYK”, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
Celem działania Klubu jest:
uwzględnieniem dzieci i młodzieży, dążenie do osiągania najwyższego poziomu sportowego.
Leszczynach, ul. 3-go Maja 42.
lub podobnym profilu działania.
w mieście i województwie, jednostkami miejskimi, szkołami, klubami sportowymi oraz rodzicami.
Mirosław Szopniewski - prezes klubu
Marcin Koczy - wiceprezes
Marzena Hysa - sekretarz klubu
Sabina Podpłońska - skarbnik klubu
Agata Burnagiel - członek zarządu
Ewa Inglot - członek zarządu
Gabriela Bodys - członek zarządu
Imprezy sportowo-rekreacyjne:
Działamy przy szkole, która może się pochwalić znaczącymi sukcesami sportowymi. Nasi koszykarze w 2000 roku zdobyli srebrny medal Mistrzostw Śląska Szkół Średnich. Rok później znów byliśmy w czołówce, zajmując IV miejsce.
W 2008 rok drużyna koszykarek powtórzyła sukces chłopców zdobywając srebrne medale dla naszej szkoły. W składzie grała miedzy innymi Beata Kubecka, srebrna i brązowa medalistka Mistrzostw Polski Juniorek w pchnięciu kulą. Przez trzy lata nasze uczennice występowały w 1. lidze koszykówki kobiet. W chwili obecnej w klubie działają: sekcja siatkówki chłopców, koszykówki dziewcząt oraz lekkiej atletyki.
Jesteśmy organizatorem wielu cyklicznych imprez sportowych dla dzieci i młodzieży. Są wśród nich Halowe Igrzyska przedszkolaków, imprezy w ramach Europejskiego Tygodnia Sportu, Narodowego Dnia Sportu.
Już dziś zapraszamy do udziału w I Halowych Mistrzostwach Gminy i Miasta Dzieci i Młodzieży w lekkiej atletyce, które odbędą się 21 marca w hali sportowej Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach.
Pierwszymi zawodami w tym roku na naszym stadionie będzie Mityng otwarcia sezonu, następnie cykl zawodów pod nazwą Czwartki lekkoatletyczne, Igrzyska Młodzieży naszej Gminy w lekkiej atletyce oraz Igrzyska Powiatowe.
Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci i młodzież na zajęcia do naszej sekcji.
Naszym celem jest pokazanie, że sport może być ciekawym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Poprzez realizację opracowanego programu ogólnorozwojowego dla najmłodszych, dbamy o rozwój motoryki. Chcemy dać dzieciom możliwość spożytkowania nadmiaru energii oraz mamy nadzieję na obudzenie w najmłodszych pasji do uprawiania sportu. Będzie nam miło, jeśli okaże się nią lekka atletyka.
Ostatnie wydarzenia:
Międzyszkolny Uczniowski Klub Sportowy Wilhelm Szewczyk był organizatorem I Halowych Mistrzostw Czerwionki – Leszczyn Dzieci i Młodzieży w lekkiej atletyce. Zawody odbyły się 21 marca w hali sportowej Zespołu Szkół. Zapraszamy do szczegółowej relacji oraz galerii z Mistrzostw oraz gratulujemy wszystkim zwycięzcom.
Klub Młodego Odkrywcy „Kamerlik” stanowią klubowicze oraz opiekun p. Małgorzata Szymura. Obecnie w zajęciach Klubu uczestniczy 10 uczniów z LO i technikum, choć klubowiczem może zostać uczeń każdego typu szkoły.
Miejscem spotkań KMO „Kamelik” jest sala 16LO, oznaczana specjalną tablicą. Zajęcia odbywają się w piątki o godzinie 16:00 nie rzadziej niż raz w miesiącu. Częstotliwość i długość spotkań zależą od klubowiczów, gdyż zgodnie z założeniem: Klub istnieje tam, gdzie są osoby chętne do eksperymentowania!
Spotkania Klubu to czas przeznaczony na poznawanie świata przez wspólne eksperymentowanie w duchu metody KMO. Nasz „Kamerlik” dodatkowo bierze udział w wielu konkursach, festiwalach nauki czy festynach, organizuje warsztaty dla młodszych dzieci oraz angażuje się w różne akcje promujące szkołę,
Podczas spotkań KMO najważniejsze jest osobiste zaangażowanie: klubowicze sami poszukują interesujących ich tematów i zamiast zaglądać do podręcznika, zdobywają odpowiedzi poprzez eksperymentowanie. Kluczowa jest metoda badawcza, która rozwija wiele kompetencji i zdolności jednocześnie, pozwala na przekraczanie szkolnych granic między przedmiotami i pokazuje, że popełnianie błędów jest o tyle cenne, że uczy rozwiązywać problemy. Przedmiotem takich badań – zależnie od wieku dzieci – mogą być doświadczenia z magnesami, obserwacje Kosmosu czy analiza czystości wody w pobliskiej rzece.
Nie trzeba dużo pieniędzy, by robić ciekawe i poważne eksperymenty – to jedna z zasad KMO. Brak szkolnego laboratorium nie jest przeszkodą, by zainicjować działania klubu. Przedmioty otaczające nas, dostępne w kuchni, garażu, na spacerze, czy w ogrodzie, stanowią narzędzia do eksperymentowania.
Klub Młodego Odkrywcy „Kamerlik” należy do społeczności KMO, która liczy obecnie 681 klubów w całej Polsce. Centrum Nauki Kopernik – koordynator programu – wzmacnia rozwój KMO przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Podstawą działania Klubu jest eksperyment – zarówno jego treść, jak i sposób wykonywania. Klubowicze spotykają się, żeby wykonując doświadczenia, odkrywać otaczający ich świat.
Nie ma odkrywania bez odkrywcy, tego, który NIE WIE, więc stara się dowiedzieć, odkryć. Odkrywcami są naukowcy, ludzie funkcjonujący zawodowo na krawędzi dwóch sfer: tego, co wiadomo, i tego, co dopiero czeka na odkrycie. Badacz używa wiedzy, aby stawiać właściwe pytania i zdobywać nowe informacje. W takiej pracy kluczowe są ciekawość i upór, co zbliża postawę naukowców do postawy… dzieci! Nikt przecież tak uparcie nie zadaje pytań i nie szuka rozwiązań, jak właśnie najmłodsi.
Co jest najważniejsze w metodzie naukowej? Co odróżnia ją od doświadczeń pełniących funkcję ilustrującą, często przeprowadzanych w czasie lekcji? W badaniach naukowych nieznany jest końcowy rezultatu doświadczenia, a jego wynik może być inny niż wstępnie założony. To dlatego najważniejsze w tym procesie są umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków. W ten sam sposób (poprzez obserwowanie, empiryczne doświadczanie, powtarzanie i wnioskowanie) małe dzieci poznają i uczą się świata.
W spotkaniach Klubu sposób przeprowadzania doświadczenia odpowiada na tę dziecięcą potrzebę poznawania. I to właśnie ta naturalna chęć odkrywania świata ma być napędem spotkań i prowadzonych eksperymentów. Po pewnym czasie uczniowie szukają odpowiedzi na własne pytania, mając rzeczywisty wpływ na tematy poruszane na spotkaniach. Proces dochodzenia do prawdy jest wciągający, aktywizujący, ciekawy. Towarzyszy mu wielka radość odkrywania, która otwiera umysł na zdobywanie wiedzy i umiejętności. Ten rodzaj nauki jest wyjątkowo efektywny.
W czasie lekcji w szkole celem przeprowadzanych doświadczeń jest zilustrowanie pewnego zjawiska (tematu, problemu). W Klubach Młodego Odkrywcy proponujemy doświadczenia odkrywające (które pozwalają poznać nowe, nieznane zagadnienia). Prócz tego eksperyment w metodzie KMO powinien spełniać szereg warunków, które przedstawiamy poniżej.
Cechy eksperymentu w metodzie KMO:
- tani,
- prosty (dopasowany do umiejętności i wieku klubowiczów),
- bezpieczny,
- możliwy do samodzielnego wykonania,
- intrygujący, pobudzający do zadawania pytań.
- ma otwartą formułę, czyli daje możliwość modyfikacji oraz przeprowadzania w wielu wariantach,
- jego wynik wyzwala kolejne pytania, jest punktem wyjścia do następnych doświadczeń.
Główny cel to zmotywowanie do samodzielnego szukania odpowiedzi na zadawane pytania oraz doświadczalne poszukiwanie reguł rządzących światem. Tylko dokładna obserwacja, wyciąganie wniosków, stawianie kolejnych hipotez i ich weryfikacja mogą w rzeczywisty sposób uczyć samodzielności oraz twórczego i krytycznego myślenia. W świecie eksperymentów nie ma mowy o błędach, ale o kolejnych próbach, które zbliżają do odkrycia.
Uczestnictwo w zajęciach klubu daje jednak bardzo wiele - zarówno uczniowie, jak i opiekunom. Ważny jest sam proces robienia eksperymentu i poszukiwania odpowiedzi na pytania. Klubowicze uczą się samodzielnego wykonywania zadań (ćwiczą zręczność, umiejętności manualne, sztukę słuchania, koncentracji, obserwacji, wyciągania wniosków). Obserwując, dowiadują się o zasadach, które - nawet jeśli nie są nazwane naukowo - na długo zostają w ich pamięci. Uczenie jest tu bardzo naturalne, w zasadzie intuicyjne, a nabyta wiedza praktyczna z czasem będzie uzupełniana na dalszych etapach edukacji odpowiednimi pojęciami, równaniami reakcji czy wzorami.
Opanowanie umiejętności prowadzenia eksperymentów, zadawania pytań i wyciągania wniosków ma także szerszy wymiar. Dostarcza umiejętności uniwersalnych i ważnych w życiu społecznym. Kształtuje w klubowiczach między innymi cechy szczególnie dobrze widziane przez pracodawców: umiejętność pracy w grupie, rozwiązywania problemów, optymalnego zużywania materiałów i wykorzystania czasu, swobodę posługiwania się narzędziami, zdolność przyjmowania i wykorzystywania informacji oraz budowanie poczucia własnej wartości. Odkrywcy podchodzą do stojących przed nimi wyzwań z odwagą i determinacją. I dzieje się to nie tylko w szkole, ale także w życiu rodzinnym i -- później -- zawodowym. Nawykli do samodzielnego poszukiwania rozwiązań klubowicze są aktywni i twórczy, a potknięcia traktują nie jako klęskę, ale jako część drogi wiodącej do celu.
Zespół Szkół w Czerwionce-Leszczynach
ul. 3 Maja 42
44-230 Czerwionka-Leszczyny
epuap: https://epuap.gov.pl/wps/myportal
skrytka epuap: /ZSCzerwionka/SkrytkaESP
Adres epuap jest aktywny dla wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach:
Liceum Ogólnokształcącego im. Wilhelma Szewczyka w Czerwionce-Leszczynach
Technikum w Czerwionce-Leszczynach
Branżowej Szkoły I Stopnia w Czerwionce-Leszczynach
Branżowej Szkoły II Stopnia w Czerwionce-Leszczynach
Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Czerwionce-Leszczynach
Bank Spółdzielczy Orzesko-Knurowski o/Czerwionka
68 8454 1095 2003 0017 2417 0001
epuap: https://epuap.gov.pl/wps/myportal
skrytka epuap: /ZSCzerwionka/SkrytkaESP
Adres epuap jest aktywny dla wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach:
Liceum Ogólnokształcącego im. Wilhelma Szewczyka w Czerwionce-Leszczynach
Technikum w Czerwionce-Leszczynach
Branżowej Szkoły I Stopnia w Czerwionce-Leszczynach
Branżowej Szkoły II Stopnia w Czerwionce-Leszczynach
Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Czerwionce-Leszczynach
Zespół Szkół w Czerwionce-Leszczynach zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach.
Data publikacji strony internetowej: 2013-01-14
Data ostatniej dużej aktualizacji: 2022-03-27
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Do niedostępnych mogą należeć treści niewykorzystywane do realizacji bieżących zadań podmiotu publicznego oraz nieuaktualniane lub niepoddawane po dniu 23 września 2019 r. przebudowom i zmianom polegającym w szczególności na zmianie wyglądu lub struktury prezentowanych informacji albo na zmianie sposobu publikowania informacji.
Elementy niedostępne to m.in.:
wybrane pliki do pobrania na stronie mogą być częściowo dostępne,
mogą się zdarzyć sytuacje, w których linki będą się otwierały w nowym oknie nie informując o tym użytkownika,
mogą się zdarzyć sytuacje, w których nagłówki zostały użyte w niewłaściwy sposób,
wybrane materiały audio-wizualne mogą nie posiadać prawidłowych transkrypcji tekstowych,
„wirtualny spacer” nie jest dostępny cyfrowo; zapewnienie dostępności tej funkcji oznacza bardzo wysokie koszty, które oceniliśmy jako „nadmierne obciążenie” opisane w ustawie o dostępności cyfrowej.
Oświadczenie sporządzono dnia: 2022-03-31
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą odpowiedzialną jest Marcin Stalmach, adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 324311466. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Zespół Szkół w Czerwionce-Leszczynach, ul. 3 Maja 42, 44-230 Czerwionka-Leszczyny
Do budynku prowadzi 6 wejść. Wejście główne od ulicy dojazdowej (w tym podjazd dla niepełnosprawnych) oraz 5 wejść ewakuacyjnych: 1 od wejścia do hali sportowej, 2 do budynku tzw. LO, 1 od strony głównego parkingu, 1 od strony sali gimnastycznej. Do wszystkich wejść prowadzą schody. Od zachodu znajduje się podjazd dla wózków inwalidzkich. Wejście pozwala na swobodny wjazd wózkami.
Bezpośrednio przed wejściem głównym do budynku nie wyznaczono miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych, jednak położenie budynku i ciągów komunikacyjnych pozwalają na zaparkowanie samochodu bezpośrednio przy podjeździe. Parking znajduje się za budynkiem głównym i wyznaczono na nim miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Sekretariat szkoły znajduje się na parterze po prawej stronie od wejścia głównego w budynku ZS.
Do każdej osoby z niepełnosprawnością, po zgłoszeniu się do Sekretariatu, zostanie skierowany pracownik, który zapewni odpowiednie wsparcie w załatwieniu sprawy.
Dla osób na wózkach dostępny jest tylko korytarz i pomieszczenia na parterze budynku głównego. W budynku nie ma windy. Najważniejsze sprawy można załatwić na parterze budynku głównego.
Toaleta dla osób niepełnosprawnych znajduje się na parterze budynku głównego przy sali gimnastycznej oraz przy hali sportowej.
W budynku jest pętla indukcyjna.
W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braila ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
W Zespole Szkół w Czerwionce-Leszczynach można skorzystać z usług tłumacza migowego po wcześniejszym umówieniu spotkania (minimum 3 dni robocze).
Raporty z ewaluacji "Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej"
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ przeprowadzonej w roku szkolnym 2020/2021 w Zespole Szkół w Czerwionce-Leszczynach - kliknij, aby wyświetlić dokument
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ przeprowadzonej w roku szkolnym 2019/2020 w Zespole Szkół w Czerwionce-Leszczynach - kliknij, aby wyświetlić dokument
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ przeprowadzonej w roku szkolnym 2018/2019 w Zespole Szkół w Czerwionce-Leszczynach - kliknij, aby wyświetlić dokument
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ przeprowadzonej w roku szkolnym 2017/2018 w Zespole Szkół w Czerwionce-Leszczynach - kliknij, aby wyświetlić dokument
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ przeprowadzonej w roku szkolnym 2016/2017 w Zespole Szkół w Czerwionce-Leszczynach - kliknij, aby wyświetlić dokument
mgr Natalia Kuś - zajęcia indywidualne i grupowe doradztwa zawodowego w klasach pierwszych, drugich i trzecich.
mgr inż. Marzena Hysa - dyżur doradczy - czwartek 9.45 - 10.45
dodatkowo zajęcia indywidualne i grupowe w klasach maturalnych oraz zgodnie z potrzebami uczniów.
Jeżeli nie wiesz co dalej? Zastanawiasz się co chciałbyś w życiu robić? Kim chciałbyś zostać? Jak pokierować swoim życiem, aby osiągnąć sukces zawodowy? W którą stronę pójść, aby zrobić karierę zawodową? Jednym słowem co zrobić, aby za kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt lat powiedzieć - byłem w odpowiednim miejscu i odpowiednim czasie, wykorzystałem swój potencjał, możliwości, kwalifikacje i kompetencje - jestem spełniony zawodowo, robię to co lubię i sprawia mi to olbrzymią radość!
Wszystkich, którzy jeszcze nie są pewni swoich dalszych działań zapraszam na zajęcia indywidualne - sala 27ZS.
Zakres działań doradcy zawodowego Zespołu Szkół:
Prosimy wszystkich chętnych o zapoznanie się z informacjami MEN, dotyczącymi możliwości szczepienia się uczniów w wieku 12-18 lat przeciw COVID-19.
Link do materiałów: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/szczepienia-uczniow-w-wieku-12-18-lat--informacje-dla-szkol-i-placowek
Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości, podstawą spełnienia ambicji i marzeń dlatego bardzo istotna jest promocja jego profilaktyki. Nasza szkoła uzyskała w 2015 roku Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Żeby spełnić warunki uzyskania certyfikatu zrealizowaliśmy kilkuletni program działań związanych z promocją zdrowia, który pozwolił nam się znaleźć w Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Ponieważ udało nam się wypracować zamierzony cel pragniemy pójść nieco dalej, przygotowujemy się do realizacji programu, który pozwoli nam uzyskać Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Chcemy podkreślać wagę profilaktyki prozdrowotnej, dlatego wstawiamy tutaj opisy szkolnych akcji i zdarzeń, które łączą się z tą tematyką.
Dobiegł końca bardzo trudny rok szkolny 2021/2022. Nadeszły upragnione wakacje, które pomogą nam odpocząć i nabrać sił na kolejne semestry. Okres wakacyjny to szczególny czas dla całej rodziny. W lipcu i sierpniu wielu z nas wyjeżdża na urlop by spędzić czas nad wodą, w górach czy w lesie. W trakcie wypoczynku często zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Chcąc uniknąć zagrożeń wakacyjnych skorzystajmy z fachowych porad: https://www.gov.pl/web/rcb/bezpieczne-wakacje
Kolejny tekst z cyklu „Moje pasje” , tym razem przygotowany przez uczennicę klasy IIA Emilię Lasocką.
Pasja… Wszyscy chcą prowadzić życie z pasją. Pasje pobudzają zmysły, wyzwalają pozytywne emocje i nadają życiu kierunek. Sprawiają, że nabiera ono kolorów i większego sensu.
Moją pasją jest taniec. Taniec jest wyzwoleniem, pozwala tancerzowi pokazać się z jak najlepszej strony, odkryć siebie i maksymalnie wykorzystać swoje możliwości zarówno taneczne jak i aktorskie. Osoby tańczące wyrażają bowiem emocje, robiąc naprawdę duże wrażenie. Liczy się tutaj praca całego ciała, a także zaangażowanie.
Ja zaczęłam tańczyć w wieku 4 lat, i można powiedzieć, że tańczę prawie całe moje życie. Początkowo był to hip-hop, a później w wieku 6 lat rodzice zapisali mnie do Zespołu Tańca Nowoczesnego ,,Rytm’’, w którym tańczę już 10 lat. Nasz zespół należy do Związku Sportowego Mażoretek i bierzemy udział w kategoriach pompon i show. W swoim życiu tanecznym tańczyłam wiele choreografii, brałam udział w warsztatach i obozach tanecznych, a godziny ciężkich treningów, pot i łzy sprawiły, że razem z grupą zdobywałyśmy liczne tytuły i nagrody, w tym medale, dyplomy i puchary.
Do naszych wspólnych, największych osiągnięć możemy zaliczyć Mistrzostwo Polski 2018 i 2019, II-Wicemistrzostwo Europy 2019, a przede wszystkim Mistrzostwo Świata 2018 oraz II-Wicemistrzostwo Świata 2019. W kategorii solo na Mistrzostwach Polski Mażoretek 2021 zdobyłam 1 miejsce i tytuł Mistrza Polski. Na tegorocznych Mistrzostwach w kategorii duet zajęłyśmy z moją przyjaciółką 2 miejsce - tytuł Wicemistrza Polski w kategorii mini formacja pompon. Jest to dla nas niezwykłe wyróżnienie i ogromna radość, wszystkie razem cieszyłyśmy się z naszych sukcesów.
Swoją przyszłość również wiążę z tańcem. Chciałabym być trenerem i stworzyć swoją własną grupę taneczną albo występować na wielkich scenach. Nie wyobrażam sobie mojego życia bez tańca, czy bez sportu.
Taniec jest dla mnie źródłem radości, uczy człowieka systematyczności i dążenia do swojego celu, oraz pozwala odejść od codzienności i przenieść się w świat odległy, tajemniczy - świat tańca.
Emilia Lasocka
W pierwszej połowie czerwca, grupa uczniów naszej szkoły (z klas od pierwszych do czwartych) wzięła udział w spływie kajakowym na rzece Kwisie. Ta urokliwa rzeka ma odcinki o zarówno spokojnym, jak i bystrym biegu, płynąc malowniczo przez tereny dwóch województw. Dla uczniów atrakcyjny był nie tylko sam kilkudniowy rafting. Wspólne ogniska co wieczór, noclegi w namiotach, wzajemna pomoc między starszymi i młodszymi kolegami czy koleżankami oraz praca w grupie – takie zajęcia bardzo mocno wpłynęły na integrację uczniów. Dodatkową atrakcją wycieczki było zwiedzanie zamku w Kliczkowie oraz spotkanie z lokalnym rzeźbiarzem i poznanie jego prac. Połączenie aktywności fizycznej z elementami przyrody czy kultury jest zawsze świetnym pomysłem - nie tylko na wakacje, ale i na weekendowe wypady.
Rozpoczynamy cykl „Moje pasje” opisujący różne fascynujące zajęcia naszych uczniów. Jako pierwsza swoje sportowe zainteresowania opisuje Hania Gocyk z klasy IIIPA.
Trenuję jazdę konną od 9 lat. Moja przygoda zaczęła się w 2013 roku na wakacjach, gdzie zaczęłam jeździć. Po powrocie z wyjazdu rodzice zapisali mnie na naukę jazdy w stajni w Palowicach, gdzie spędziłam następne 3 lata ucząc się podstaw w mojej obecnej dyscyplinie, czyli skokach przez przeszkody. W wieku 11 lat przeniosłam się do większej stajni w Orzeszu, zostałam przyjęta do sekcji sportowej “KJ Profit Orzesze”, którą reprezentuję do dziś. W 2016 roku dostałam swojego pierwszego własnego kucyka - Klarę, na którym rozpoczęłam starty w zawodach. Obecnie trenuję na 2 koniach - Cevita oraz Clinadel K, startuję na nich w zawodach rangi ogólnopolskiej, odnosząc mniejsze i większe sukcesy w coraz wyższych kategoriach. Do moich ostatnich osiągnięć należą zdobyte 2 i 3 miejsce w zawodach ogólnopolski dzieci i młodzieży w Mosznej (10-12.06.2022).
Uważam, że jeździectwo to wymagający i nietypowy sport, ponieważ polega na współpracy i bezwzględnym zaufaniu do żywego stworzenia. Ta pasja wymaga podporzadkowania jej całego życia, uczy dyscypliny, odpowiedzialności, konsekwentnego dążenia do celu, a przede wszystkim pokory. Poza startami w zawodach poświęcam dużo czasu na codzienne treningi, oraz opiekę nad swoimi końmi, by mogły być w jak najlepszej formie na każde zawody. Chociaż jest to sport wymagający wielu wyrzeczeń, to jestem wdzięczna, że posiadam i mam możliwość rozwijania tak wyjątkowego hobby.
Hanna Gocyk
Bardzo często korzystamy z dobrodziejstw natury, ponieważ wiemy jak pomaga nam ona lepiej się poczuć - zarówno fizycznie jak i psychicznie. Z okazji Dnia Ziemi zastanówmy się, jak ważna jest dla nas otaczająca nas przyroda, ponieważ dostarcza ona nie tylko wszystkich niezbędnych do funkcjonowania składników ale pomaga nam również się „odstresować” i „naładować baterie”. W poznawaniu otaczających nas elementów przyrody pomocne mogą być aplikacje takie jak: PlantNet (oznaczanie gatunków roślin) czy Sky Map (oznaczanie gwiazdozbiorów i podgląd nieba niezależnie od pory dnia). Przykłady innych aplikacji wraz z kodami QR znajdują się w gazetce ściennej na II piętrze w budynku ZS.
Nieobca nam jest także wrażliwość na piękno i siłę przyrody, czego przykładem są zdjęcia uczestników konkursu fotograficznego „Życie zawsze znajdzie sposób”. Prezentowane poniżej zdjęcia wykonali: , Seweryn Bembenista, Magdalena Szuca, Julia Lisowska i Alicja Potuszyńska.
Trudno nam się pogodzić z wojenną sytuacją, w jakiej znaleźliśmy się 24 lutego. Bezradność i poczucie zagrożenia mają ogromny wpływ na nasz psychikę. Wiedza o danej sytuacji pozwala zmniejszać lek jeśli jest podana we właściwy sposób, dlatego należy filtrować treści docierające do nas z różnych stron i wybierać tylko zaufane źródła. Niezależnie od wieku, jeżeli odczuwamy taką potrzebę, warto porozmawiać z kimś kogo darzymy zaufaniem lub wybrać specjalistę: pedagoga, psychologia czy psychoterapeutę. Dla osób poniżej 18 roku życia czynny jest również telefon zaufania 116111.
Szczególnie wtedy, gdy jest trudno, potrzebujemy troszczyć się o zwyczajność i codzienność. W tak trudnej sytuacji warto pamiętać o haśle ”Pomagając innym, pomagasz sobie” czego przykładem może być działanie (w dniach 10 i 11.03) naszej kawiarenki, z której dochód został przekazany na potrzeby uchodźców z Ukrainy.
Od poniedziałku 14 lutego (czyli Walentynek) rozpoczynają się ferie w naszym województwie. Należy pamiętać, że w korzystaniu z wolnego czasu zawsze najważniejsze jest bezpieczeństwo. Spróbujmy te ferie spędzić z dala od komputera ale w kontaktach z innymi ludźmi zawsze pamiętajmy o przestrzeganiu zasad sanitarnych - dbajmy o siebie i innych. Wypoczywając w Polsce czy za granicą, pieszo czy w samochodzie, korzystając ze stoków górskich czy też podczas zabaw na lodzie zawsze pamiętajmy o kierowaniu się zdrowym rozsądkiem. Więcej informacji na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki:
Poniższy tekst napisała grupa uczniów, którzy w naszej szkole przygotowują się do zawodu technika analityka w klasie IIITGA. Na zajęciach praktycznych przeprowadzają doświadczenia chemiczne i wykonują analizy różnych produktów. Podczas eksperymentów dbają o swoje zdrowie stosując zasady BHP.
W naszym zawodzie szczególnie ważna jest dbałość o bezpieczeństwo, dlatego bardzo istotne jest przestrzeganie zasad BHP. Pracujemy na odpowiednich stołach laboratoryjnych, które wyłożone są odpornymi na substancje chemiczne kafelkami oraz ze specjalistycznym sprzętem przeznaczonym do tego typu pracy. Odczynniki chemiczne przechowujemy w specjalnej szafie z wentylacją. Aby zachować bezpieczeństwo, do pracowni w której trzymane są wszystkie odczynniki mają dostęp tylko uczniowie z naszego kierunku oraz osoby, które mają na to pozwolenie.
Często zdarza nam się pracować ze stężonymi kwasami oraz żrącymi wodorotlenkami, dlatego przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac każda z nas zakłada na siebie fartuch ochronny, aby substancje nie miały bezpośredniego kontaktu z naszym codziennym strojem. Należy również pamiętać o rękawiczkach ochronnych oraz spięciu i zabezpieczeniu włosów. W trakcie pracy zakładamy okulary ochronne, ponieważ wiele reakcji może przebiegać agresywnie, a okulary stanowią skuteczną osłonę przeciwodpryskową. Prace, w których mamy do czynienia z lotnymi kwasami i wodorotlenkami wykonujemy pod sprawnym dygestorium (wyciągiem laboratoryjnym) - opary takich substancji są bardzo szkodliwe dla naszego układu oddechowego. Stosując zasady BHP dbamy o zdrowie i życie. Bezpieczeństwo oraz zdrowie swoje i koleżanek jest na zajęciach laboratoryjnych najważniejsze.
Projekt #KOMÓRKOMANIA skierowany jest do wszystkich uczniów oraz nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Celem projektu jest przeprowadzenie akcji edukacyjno-informacyjnej na temat idei dawstwa szpiku kostnego oraz umożliwienie rejestracji potencjalnym dawcom szpiku kostnego. Zanim przystąpiono do rejestracji ochotników, w szkole odbyła się akcja informacyjna prowadzona przez uczniów klasy I A LO na temat idei prowadzonej kampanii.
Dzień Dawcy Szpiku w naszej szkole miał miejsce 29 października. W tym dniu przygotowaliśmy wraz z uczniami punkt rejestracji, gdzie chętni mogli dowiedzieć się nie tylko o samej akcji, ale też o metodach pobierania szpiku i komórek macierzystych oraz sprawdzić, czy mogą zostać potencjalnymi dawcami, a na koniec – zarejestrować się jako dawcy. Była to już szósta tego typu akcja w naszej szkole i udało się w niej zarejestrować 65 nowych dawców.
Natomiast 30 listopada Pani Agnieszka Krzyżowska wraz z szóstką wolontariuszy przeprowadziła rejestrację w Zespole Szkół w Czerwionce-Leszczynach. Za zaangażowanie w akcję nasza szkoła co roku otrzymuje certyfikat „Szkoły z Życiem”.
Projekt #KOMÓRKOMANIA wystartował 6 lat temu. Zainicjowała go Fundacja DKMS, która w Polsce istnieje od 2008 roku. Celem jej działalności jest rejestrowanie potencjalnych dawców szpiku oraz przygotowanie ich do pobrania materiału do przeszczepu. W ciągu dekady Fundacji udało się zarejestrować w Polsce ponad 1 680 000 potencjalnych dawców. Dzięki akcji przeprowadzanej w szkołach na terenie całego kraju, dawcami faktycznymi zostało 180 osób, w tym cztery z naszej szkoły.
6 października 2021r. zespół nauczycieli wychowania fizycznego naszej szkoły zorganizował turniej piłki nożnej szkół podstawowych o Puchar Dyrektora ZS, w ramach obchodów 30-lecia powstania Liceum Ogólnokształcącego.
Zwyciężyła Szkoła Podstawowa nr 3 z Czerwionki, na drugim miejscu uplasowała się SP Stanowice, a trzecie miejsce przypadło SP 5 z Czerwionki. Tytuł najlepszego zawodnika otrzymał Piotr Karpiuk z SP Stanowice, najlepszym strzelcem został Dawid Rzesiowski z SP 3, a najlepszym bramkarzem Bartosz Klimecki z SP 3.
24 września odbył się Ogólnopolski Bieg Erasmusa pod hasłem „Bijemy rekord Polski”. W biegu wzięło udział pięć sztafet Zespołu Szkół:
Nasze drużyny, w trakcie godzinnego biegu, przebiegły łącznie 186,43 km. Najlepsza okazała się sztafeta ZSCL nr 2, która zajęła 6 miejsce w Polsce, przebiegając 42,68 km. Opiekunem młodzieży była mgr Agata Burnagiel.